Activiteiten > Uitreiking Arbitrage Proof Certificaat

Tekst: Irene van Peperstraten
Foto('s): André Quak

Uitreiking Arbitrage Proof Certificaat

Donderdag 27 oktober mocht de vereniging uit handen van Hendrik Jan Brandsma van het KNKV het Arbitrage Proof Certificaat ontvangen. Dit was een mooie beloning op het in 2015 ingezette arbitragebeleid.

Al enkele jaren waren we als vereniging afhankelijk van de inspanningen van Jan en Lau om namens de vereniging KNKV wedstrijden te fluiten en daarmee niet alleen een boete van het KNKV te voorkomen, maar zelfs een mooie bonus bij elkaar te verdienen. Ondanks waarschuwingen waren we er als vereniging niet op voorbereid om de heren te vervangen toen zij beiden door blessures dit niet meer konden doen voor de vereniging. We werden geconfronteerd met een financiële boete en een sportieve sanctie, als gevolg waarvan ons 2e team wedstrijdpunten in mindering kreeg en uiteindelijk een seizoen lang geen wedstrijdkorfbal kon spelen. Belangrijk dus om het roer om te gooien en actief met arbitrage aan de slag te gaan. Er werd een beleidsplan geschreven (zie de bijlagen hieronder) en een arbitrage commissie opgericht, waarin iedereen die al wat rondom arbitrage een plekje kreeg.

Heel blij waren we toen Marcel zich aanmeldde voor de opleiding van KNKV scheidsrechter en dat traject ook met goed gevolg doorliep. Doordat hij ging fluiten en Jan weer wedstrijden ging beoordelen, werd in ieder geval het meest acute probleem opgelost. Maar we hebben meer doelstellingen op het gebied van arbitrage en de meeste daarvan komen voort uit ons beleid (zie de bijlagen hieronder) rondom een Veilig Sport Klimaat. Zo vinden we het belangrijk dat er zoveel mogelijk wedstrijden, van de jongste jeugd tot aan de senioren, geleid worden door een ervaren scheidsrechter. Een scheidsrechter die de wedstrijd goed kan inschatten en volgens de regels fluit, omdat dit niet alleen het spelplezier verbeterd, maar ook frustraties voorkomt. Ook hierin hebben we de afgelopen tijd grote stappen gemaakt.

Brian Krijger haalde zijn EF diploma, Rianne, Rowan en Jacintha haalde hun BCD diploma en Kees zijn diploma voor verenigings scheidsrechter. Nogmaals gefeliciteerd allemaal en heel erg bedankt voor jullie inzet. En we gaan door, want er zijn nog eens 4 scheidsrechters bezig met hun opleiding. Frederique en Boris zijn aan het oefenen voor respectievelijk hun EF en BCD opleiding, nu nog tijdens trainingspartijtjes, maar in de loop van het zaalseizoen fluiten zij ook hun eerste competitie wedstrijden. Arnold vult de opleidingsplek in die vrij kwam toen Arno en Yorick stopten met korfballen, hij haalde in het verleden al een diploma voor "jeugd wedstrijd leider" (JWL) en gaat nu voor Verenigingsscheidsrechter. En Adwin zal binnenkort beginnen met de opleiding tot KNKV scheidsrechter. Lau zorgt voor de begeleiding van al deze mensen in opleiding en is daarnaast altijd actief bezig met het beoordelen en begeleiden van alle scheidsrechters.

Binnen het Veilig Sport Klimaat besteden we ook aandacht aan de spelregelbewijzen, ook dat is een van de voorwaarden voor het behalen van het Arbitrage Proof Certificaat. Sterker nog, Hendrik Jan Brandsma kon ons donderdag avond vertellen dat het KNKV besloten heeft dat het behalen van je spelregelbewijs in de toekomst een verplichting wordt om mee te mogen doen aan de competitie. We zijn dus erg blij dat we als vereniging ook hier al grote stappen in hebben gemaakt, een groot deel van de A-jeugd en de selectie heeft het afgelopen jaar zijn/haar spelregelbewijs al gehaald. Bij het 3e en de midweek blijft het wat achter, en om aan de voorwaarden van het Arbitrage Proof Certificaat te blijven voldoen, moet ook de volgende lichting jeugd (vanaf 15 jaar) binnenkort hun spelregelbewijs halen.

Ook de wijze waarop de vereniging omgaat met zowel de eigen scheidsrechters als de scheidsrechters en beoordelaars die ons namens het KNKV bezoeken is van belang voor het behalen van het Arbitrage Proof Certificaat. Het is hierbij van belang dat de scheidsrechters goed ontvangen worden, iets te drinken aangeboden krijgen en goed begeleidt worden op het complex. En dat er bij het maken van de planning door Kim zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen en de mogelijkheden van de individuele scheidsrechters, zodat deze met plezier en de juiste ervaring hun wedstrijden kunnen fluiten. Maar bovenal dat een scheidsrechter gewaardeerd wordt om zijn inzet en dat hij of zij met respect wordt behandeld door zowel spelers, als supporters.

We hebben als vereniging de afgelopen tijd op alle bovenstaande punten vorderingen gemaakt en ervoor gezorgd dat onze aanpak van arbitrage voldoet aan de eisen van het KNKV. We zijn er dan ook erg trots op dat we bij de eerste 50 korfbal verenigingen behoren die het Arbitrage Proof Certificaat hebben ontvangen. Hendrik Jan Brandsma heeft ons (en vele andere verenigingen in het land) hierbij ondersteunt en het was dan ook een eer om het certificaat uit zijn handen te mogen ontvangen. Ook de waardering die wethouder de Jong namens de Gemeente Goeree Overflakkee uitsprak, waarbij hij aangaf dat we vooruit liepen op het gebied van ons Veilig Sport Klimaat beleid, was een fijne bevestiging van het inslaan van de juiste richting.

Wilt u nog meer weten over ons arbitrage beleid, luister dan nog eens naar het interview dat Marcel gaf aan Radio Slogo, via de link hieronder. Marcel is onze nieuwe scheidsrechter coördinator en je kunt dan ook bij hem terecht met je vragen over alles wat met spelregelbewijzen, scheidsrechter opleidingen, etc. te maken heeft. We willen Marcel veel succes wensen met deze nieuwe taak en hebben er alle vertrouwen in dat hij de scheidsrechters binnen onze vereniging nog beter op de kaart weet te zetten.

Bijlagen