Activiteiten > Koppelschottoernooi

Datum: 8 juni 2006

Record aantal deelnemers bij Eerste Open Flakkees Koppelschotkampioenschap

Na 5 jaar koppelschieten vond de organisatie het tijd geworden om dit jaarlijks terugkerende toernooi een andere naam te geven. Er was in 2005 namelijk al enige belangstelling van niet- en oud-leden. Na enig brainstormwerk kwam de naam 'Open Flakkees Koppelschotkampioenschap' naar voren. Een geschikte naam die de lading dekte. Op deze manier was het toernooi ook toegankelijk voor deelnemers die geen (spelend) lid zijn van korfbalvereniging Good Luck. Zo kwam het dat er dit jaar 46 deelnemers waren om te strijden voor de wisselbeker. Deze trofee was eveneens een nieuwtje, want bij zo'n 'grote' naam hoort ook een 'grote' prijs! Na een onpartijdige loting, verricht door Antonie Vis, werden de 23 koppels verdeeld in 3 poules; Top League, First League en Second League. In de Top League strijden spelers en speelsters uit het 1e en 2e van onze vereniging aangevuld met de coaches. In de First League zijn de leden van het 3e en de A's ingedeeld en de Second League bestaat uit het 4e, 5e, de recreanten en andere belangstellenden.

Dinsdag 6 juni was eerste avond van het O.F.K. Aan het einde van de avond werd de Second League aangevoerd door André Krijger & Miranda v/d Linde, Eelco v/d Linde & Jeroen Kleingeld en Ben Peterse ('talent-van-het-jaar' in 2005) & Patrick v/d Velde, allen met 6 punten. De leiders in de First League waren Elly Quak & Harm Weijman en Marjo Joppe & Clarinda v/d Kamp, met eveneens 6 punten. In de Top League waren het Liesbeth Los & Wilko Kattestaart en Hans Peterse & Nico Overduin die bovenaan stonden met 6 punten uit 4 wedstrijden.

Onverwachts werd het 'euroschieten' geïntroduceerd. Voor een euro mochten er 4 doelpogingen gewaagd worden en zodra er gescoord was van een bepaalde afstand was de persoon die de bal door de kunststofkorf mikte 'recordhouder'. De persoon die aan het einde van het euroschieten van de verste afstand had weten te scoren, kreeg de helft van de inzet. De andere helft was voor de jeugdpot. Wilko Kattestaart ging uiteindelijk met een zak vol euro's naar huis.

Donderdag 8 juni was de avond van de waarheid. De laatste poulewedstrijden werden gespeeld en de poulewinnaars zouden kruisfinales spelen om te bepalen wie zich Koppelschotkampioen van 2006 mochten noemen.

Nadat alle poulewedstrijden gespeeld waren en het stof optrok waren het Margriet de Vos-Krijger & André Quak die samen met Eelco v/d Linde & Jeroen Kleingeld de eerste plaats deelden in de Second League Zij hadden slechts 2 punten meer dan Dim de Looze & Peter v/d Valk. Margriet &André hadden echter een veel beter doelsaldo en verdienden daarom een plaats in de kruisfinale.

In de First League was het helemaal spannend, want daar waren maarliefst 5 koppels met dezelfde score. Adwin Krijger & Marco Kransse, Elly Quak & Harm Weijman, Marjo Joppe & Clarinda v/d Kamp, Emma Adriaansen & Samantha de Vos-Krijgsman en Arnold Jansen & Samantha Vroegindeweij haalden allemaal 8 punten. Marjo Joppe & Clarinda v/d Kamp hadden met een score van +11 het beste doelsaldo en zo werden zij poulewinnaar.

De Top League had een verrassende ontknoping, want in de laatste ronde kon alles nog gebeuren. De favorieten, Cees Blok & Lindsay Abbas met 7 punten en Thea Melaard en Ingmar Adam met 8 punten, verloren hun wedstrijd. Dit gaf Wilko & Liesbeth de kans om met hun laatste winstpartij langszij te komen. Hans & Nico bevonden zich in dezelfde situatie maar maakten van deze mogelijkheid geen gebruik, doordat ook hun laatste wedstrijd verloren ging. Hans & Nico bleven net als Lindsay & Cees op 7 punten steken, maar veroverden de derde plaats met een beter doelsaldo. Ook tussen de 2 koppels met 8 punten moest het doelsaldo uitmaken wie naar de finale zou gaan. Wilko & Liesbeth trokken met een positief saldo van +12 aan het kortste eind. Thea & Ingmar zouden met de andere koppels uit gaan maken wie 'de cup met de grote oren' mee naar huis zou nemen.

De finale stond bol van de zenuwen en dat was ook goed te merken aan de scores, die soms lange tijd uitbleven. De eerste finalewedstrijd was tussen Ingmar & Thea en Margriet & André en eindigde in een 11-6 overwinning voor het eerste koppel. In de tweede kruisfinale verloren André & Margriet met 8-9 van Clarinda & Marjo. De derde en laatste wedstrijd was wederom een winstpartij voor Thea & Ingmar die met 6-11 Marjo & Clarinda versloegen.

Eindstand na de kruisfinales:
3e: Margriet de Vos-Krijger & André Quak.
2e: Clarinda v/d Kamp & Marjo Joppe.
1e: Thea Melaard & Ingmar Adam.

Alle finalisten kregen een beker voor het winnen van de poule en de wisselbeker is tot het volgende Open Flakkees Koppelschotkampioenschap in handen van het duo Thea & Ingmar. De aanmoedigingsprijs voor 'Talent-van-het-jaar' ging deze keer naar het koppel Jeroen Kleingeld en Eelco v/d Linde.

Na afloop waren er nog minisnacks, diverse salades (ter beschikking gesteld door Tuinderij Vers) en een lekker stukje stokbrood om nog eens gezellig na te praten over het toernooi, want voorlopig is het belangrijkste nog altijd de gezelligheid!

De organisatie kijkt terug op een geslaagd toernooi, met twee schitterende zomeravonden en hoopt volgend jaar dit succes te kunnen evenaren.

Ben Vis
Ingmar Adam