Nieuws > Rubbergranulaat in kunstgrasvelden

9 oktober 2016, 21:55

Hieronder sturen wij je het bericht dat ook op onze site knkv.nl vermeld staat. Indien jullie op kunstgras met rubbergranulaat korfballen adviseren we om dit bericht binnen je vereniging te communiceren. Spelen jullie op een zandkunstgrasveld is het wellicht geruststellend dit duidelijk te maken binnen je club, eventueel ook ondersteund met onderstaand bericht.

Inmiddels heeft Minister Edith Schippers (Sport) het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) opdracht gegeven opnieuw te onderzoeken of de rubberkorrels op kunstgrasvelden de gezondheid kunnen schaden. Het onderzoek moet nog voor het einde van dit jaar klaar zijn.

De uitzending van het tv-programma Zembla over kunstgrasvelden ingestrooid met rubberkorrels van woensdag 5 oktober jl. heeft veel stof doen opwaaien. Wat betekent dit voor jouw korfbalvereniging?

In deze uitzending zijn de mogelijke gevolgen door het gebruik van rubberkorrels, gemaakt van gemalen autobanden, op de gezondheid van de sporters onderzocht. In het verleden is door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoek gedaan naar mogelijke gezondheidsrisico’s van het gebruik van SBR-rubbergranulaat in kunstgrasvelden. Dit onderzoek gaf aan dat de risico’s zeer gering zouden zijn, maar Zembla stelt dat de opzet van de onderzoeken onvoldoende zekerheid biedt om die conclusie te kunnen trekken.

Het Korfbalverbond erkent alleen zandkunstgrasvelden als ondergrond voor het spelen van competitiewedstrijden. Echter zo ‘n 5 tot 10% van de korfbalverenigingen speelt met een dispensatie op met rubber ingestrooide kunstgrasvelden. De uitzending van Zembla is voor het KNKV zeker aanleiding om het RIVM te vragen nader onderzoek te doen naar de bevindingen van Zembla en om zo nodig vervolgonderzoek te doen. Het KNKV vindt het van belang dat iedereen nu en in de toekomst op een gezonde en veilige manier kan korfballen.

Bij KV Good Luck speelt dit probleem niet. Net zoals de meeste korfbalverenigingen wordt er gespeeld op kunstgras dat wordt ingestrooid met zand.

Voor zover ons bekend is heeft maar 1 vereniging in de regio kunstgras met rubbergranulaat en dat is Keep Fit in Roosendaal. Het toeval wil dat deze week een team van ons daar heen moet. We zullen in overleg met de ouders treden hoe hiermee om te gaan.

Namens het bestuur,

Jan de Leeuw